(Source: forwarded emails)
Sememangnya di dalam Islam, mengingati kematian dan kehidupan selepas mati itu adalah sebahagian dari "motivation factor" kepada seseorang untuk menigkatkan keimanan, amal soleh dan mencegah &mengawal diri dari melakukan maksiat.
Kita selalu di latih, dimotivasikan, dikursuskan, dibrainwashkan, dinasihatkan, disarankan, dan ada yang dipaksa untuk buat improvement untuk syarikat dan diri kita. dalam masa yang sama juga kita ada membuat personal OBJECTIVE dan TARGET dengan SCHEDULE yang lengkap.
Umpamanya;
1)Dari bujang -- kahwin No 1 ---- no.2 ----- DLL.
2)Daru pakai moto kap --- kancil -- wira --- Honda ---- seterusnya...
3)Badminton ----- Golf ----
4)Rumah sewa---- rumah murah ---rumah teres --- banglow...
5) technician ----supervisor ----- engineer --- manager...
6)Tv 14' --- 21" --- 29" ---- Home teather...
7)Sg Tekali --- Port dickson --- Langkawi ---- Hadnyai --- Bangkok..
8) Dalam semua segi kita nak kan perubahan kearah yang lebih baik dan glamour...
8) mancing kat parit /longkang ---- sungai --- kolam (bayar punye) ---laut dalam (sewa bot mewah)......
TETAPI...
KITA JUGA LUPA...
SEMAKIN BANYAK KITA KECAPI KEJAYAAN, SEMAKIN HAMPIRLAH SAAT KEMATIAN
KITA....
DITAKUTI SEMAKIN BERJAYA, KITA SEMAKIN LUPA, SEMUA YANG KITA DAPAT
ADALAH PEMBERIAN TUHAN..."ON LOAN"...
SETIAP KALI KITA BUAT ACTION PLAN ATAU BUAT REVISION, BERAPA BANYAK
KAH KITA MASUKKAN ITEM ITEM YANG MEMBAWA KEARAH "PERSEDIAN UNTUK MATI"
umpamanya:
1)tak sembahyang ---- pastikan sembahyang---jadikan amalan....
2)banyak maksiat ----- kurangkan ----- hapuskan...
3)Bangi ---- madinah ---- mekah---
4)sedekah RM1.00 ---- RM10.00 --- RM100.00/
5)sembahyang dirumah --- sembahyang di surau/mesjid....
6)5 jam sehari menonton TV ----- 3 jam TV & 2 jam majlis ILMU....
7)3 jam baca suratkabar/majallah/internet ----- 2 jam majallah/surat khabar/internet & 1 jam membaca AL QURAN /selawat , zikir.
8)Apa apa aktiviti yang hasilnya adalah untuk AKHIRAT.
Tetapi apa yang banyak berlaku pada ZAMAN AKHIR ini ialah PERSONAL improvement banyak kepada kearah KEDUNIAAN SEMATA.
Perkara berkaitan AKHIRAT slowly di ketepikan....
Contohnya:
Kalau dulu rajin dan tak tinggal 5 waktu, tetapi beransur ansur........
Kalau dulu tak kenal DANG DUT/KARAOKE... bila tuhan beri kenaikan pangkat & gaji lebih benda seperti ni dah jadi biasa...
Macam macam lagi yang kita pun sedia maklum dan tahu... malah berlaku dikalangan ahli keluarga kita, jiran, rakan rakan, DLL.
Jadi samalah kita membuat BALANCE ACTION PLAN, BALANCE OBJECTIVE &
TARGET dan BALANCE IMPROVEMENT.
Tuhan beri semua makhluk didunia ini 24 jam sehari, tiadalah seorang pun yang mendapat kurang atau lebih barang sesaat pun...
Tuhan juga memberi kita peluang untuk menggunakan masa yang ada untuk di manafaatkan... dengan sebaik mungkin..
Tuhan hanya mahu kita beramal selama lebih kurang 40~50 tahun demi untuk mendapat balasan Syurga untuk selamanya... infiniti...
Semuga tuhan terus memberi kita petunjuk dan hidayah untuk kita berjaya di dunia dan akhirat.
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung disyurga mengikut ke hendak mereka.
5. Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung diudara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7. Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat."
Telah bersabda Rasullullah S.A.W: Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-
1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.
Sekian untuk ingatan kita bersama.
Wassallam.
Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati.
Friday, March 25, 2005
Sunday, March 20, 2005
Kisah Kekasih
Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.
Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur.
Sayidatina 'Aisyah menceritakan "Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga. Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang."
Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, "Belum ada sarapan ya Khumaira?" (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan') Aisyah menjawab dengan agak serba salah, "Belum ada apa-apa wahai Rasulullah." Rasulullah lantas berkata, "Jika begitu aku puasa saja hari ini." tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya.
Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur, "Mengapa engkau memukul isterimu?" Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia." "Aku tidak bertanya alasanmu," sahut Nabi s. a. w. "Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?"
Pernah baginda bersabda, "sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya."Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai
pemimpin umat.
Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat, pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang, "Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?" "Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar". "Ya Rasulullah... mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit..." desak Umar penuh cemas.
Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat menahan rasa lapar. Batu-batu kecil itulah yangmenimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda. "Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?" Lalu baginda menjawab dengan lembut, "Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?" "Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak."
Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang penuh kudis, miskin dan kotor. Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.
Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ketuanan. Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan Ketika pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak. Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi. Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, "Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?" Jawab baginda dengan lunak, "Ya 'Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur."
Rasulullah s. a. w. bersabda,"SAMPAIKANLAH PESANKU WALAUPUN SEPOTONG AYAT.."
Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur.
Sayidatina 'Aisyah menceritakan "Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga. Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang."
Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, "Belum ada sarapan ya Khumaira?" (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan') Aisyah menjawab dengan agak serba salah, "Belum ada apa-apa wahai Rasulullah." Rasulullah lantas berkata, "Jika begitu aku puasa saja hari ini." tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya.
Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur, "Mengapa engkau memukul isterimu?" Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia." "Aku tidak bertanya alasanmu," sahut Nabi s. a. w. "Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?"
Pernah baginda bersabda, "sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya."Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai
pemimpin umat.
Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat, pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang, "Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?" "Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar". "Ya Rasulullah... mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit..." desak Umar penuh cemas.
Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat menahan rasa lapar. Batu-batu kecil itulah yangmenimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda. "Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?" Lalu baginda menjawab dengan lembut, "Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?" "Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak."
Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang penuh kudis, miskin dan kotor. Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.
Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ketuanan. Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan Ketika pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak. Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi. Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, "Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?" Jawab baginda dengan lunak, "Ya 'Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur."
Rasulullah s. a. w. bersabda,"SAMPAIKANLAH PESANKU WALAUPUN SEPOTONG AYAT.."
Saturday, March 19, 2005
The Poem
I knelt to pray but not for long,
I had too much to do.
I had to hurry and get to work
For bills would soon be due.
So I knelt and said a hurried prayer,
And jumped up off my knees.
My Muslim duty was now done
My soul could rest at ease.
All day long I had no time
To spread a word of cheer.
No time to speak of Allah to friends,
They'd laugh at me I'd fear.
No time, no time, too much to do,
That was my constant cry,
No time to give to souls in need
But at last the time, the time to die.
I went before the Lord,
I came, I stood with downcast eyes.
For in his hands God held a book;
It was the book of life.
God looked into his book and said
Your name I cannot find.
I once was going to write it down...
But never found the time"
Now do you have the time to pass it on?
I had too much to do.
I had to hurry and get to work
For bills would soon be due.
So I knelt and said a hurried prayer,
And jumped up off my knees.
My Muslim duty was now done
My soul could rest at ease.
All day long I had no time
To spread a word of cheer.
No time to speak of Allah to friends,
They'd laugh at me I'd fear.
No time, no time, too much to do,
That was my constant cry,
No time to give to souls in need
But at last the time, the time to die.
I went before the Lord,
I came, I stood with downcast eyes.
For in his hands God held a book;
It was the book of life.
God looked into his book and said
Your name I cannot find.
I once was going to write it down...
But never found the time"
Now do you have the time to pass it on?
Saturday, February 19, 2005
Rahmat Allah terputus, bala pula diundang
Oleh DATO' DR HARON DIN
AIDULADHA dikenali umum sebagai Hari Raya Korban. Ianya merujuk kepada Kurban Agung yang dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim a.s terhadap anaknya Nabi Ismail a.s kerana menjunjung titah perintah Allah sehingga sanggup walaupun menyembelih anaknya sendiri.Ia adalah lambang keagungan Ilahi dan ketaatan mutlak hamba-Nya, lahirlah konsep korban kerana Allah yang terlaksana sejak zaman Nabi Ibrahim a.s hingga hari ini akan tetap dilaksanakan sehingga hari Kiamat.
Pada hari ini kita sedang berhadapan dengan situasi yang menggerunkan iaitu korban tsunami yang sudah menjangkau lebih 200 ribu nyawa yang melayang, khususnya di Banda Aceh yang memerlukan kira-kira RM 20 ribu juta untuk dibangunkan semula.Peristiwa ini mesti ada hikmahnya.
Jika kita menyusuri melalui lebuh raya ke arah utara, nescaya kita akan bertemu dengan cogan kata "Sembahyanglah anda sebelum anda di sembahyangkan."
Di hadapan sebuah pejabat swasta saya pernah melihat ada papan tanda yang menyebutkan "Bekerjalah anda sebelum anda dikerjakan."
Apabila berlakunya tragedi tsunami, saya teringat sendiri untuk bermadah dengan ungkapan "Berkorbanlah kerana Allah, sebelum Allah mengorbankan anda."
Dalam konteks AidulAdha, Allah berfirman dalam Surah al-Kautsar yang mafhumnya, "Sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (wahai Muhammad) sebuah sungai di syurga. Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang yang membenci kamu, dialah yang terputus (daripada rahmat Allah SWT).
Inilah surah yang membawa mesej yang panjang walaupun diungkap dengan ayat yang pendek.
Ayat pertama adalah merupakan jaminan Allah kepada Rasul-Nya, bahawa baginda akan dimasukkan ke dalam syurga dan akan mendapat suatu anugerah khusus, yang tidak dikurnia yang tidak diberikan kepada mana-mana Nabi dan Rasul, iaitu 'al-Kaustar.'
'Al-Kausar' adalah istilah khusus yang memberi makna yang khusus. Dalam Tafsir al-Maraghi menyebutkan bahawa 'al-Kausar' adalah 'nikmat banyak yang melimpah ruah kepada hamba-Nya'.
Al-Qurtubi menyatakan bahawa 'al-Kausar' ialah anugerah yang melimpah ruah yang terlalu banyak. Anugerah yang Allah berikan itu dikaitkan dengan dua perkara iaitu, pertama, dirikan solat kepada Tuhanmu dan keduanya, sembelih korbanlah kamu. Dua tuntutan tersebut adalah tuntutan yang berterusan, bukan sekali sekala.
Sebagai contohnya, solat, Rasulullah s.a.w di samping tidak pernah meninggalkan solat, baginda wafat sesudah menunaikan solat subuh. Saidina Abu Bakar as-Siddiq wafat sesudah solat subuh. Saidina Umar al-Khattab ditikam ketika mengimamkan solat subuh (wafat kemudiannya), Saidina Uthman ibn Affan dibunuh sesudah solat subuh dan Saidina Ali ibn Abi Talib diserang dan bunuh ketika dalam perjalanan untuk solat subuh.
Dalam mesej korban, ibadah korban dilakukan bermula pada hari nahar sehingga tiga hari tasyrik. Konsep korban ini yang juga maknanya jihad, dituntut untuk dilakukan berterusan. Umat Islam dituntut untuk berkorban kerana Allah, kerana Islam sehingga dapat menjunjung Islam itu lebih tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya.
Mesej yang terakhir iaitu yang dikatakan, "Sesungguhnya orang yang membenci kamu (Muhammad) ialah yang terputus rahmat Allah."
Membenci Nabi membawa makna mereka yang mencemuh sunnah Nabi, yang tidak suka kepada peraturan yang dibawa oleh Nabi, mereka ragu-ragu dengan cara hidup Islam yang dibawa oleh Nabi dan orang tidak mahu melaksanakan ketetapan yang dibawa oleh Nabi, adalah kesemuanya itu termasuk dalam makna tersebut.
Allah akan putuskan rahmat kepada mereka semua. Allah berfirman dalam Surah al-A'raf yang mafhumnya, ".......Seksa-Ku dan bala-Ku akan Aku timpakan ke atas sesiapa yang Aku kehendaki dan Rahmat-Ku meliputi segala sesuatu. Maka Aku tetapkan (orang yang mendapati rahmat itu) iaitu orang-orang yang benar-benar bertaqwa, dan yang memberi zakat dan orang-orang yang benar-benar beriman dengan kebesaran Allah azzawajalla."
Jelas, Allah mengaitkan di antara azab dan rahmat digandingkan kedua-duanya sekali. Iaitu jika tidak azab, Allah akan memberikan rahmat dan jika tidak rahmat, Allah akan memberikan azab.
Manusia dan makhluk semuanya hidup bahagia dengan rahmat dan limpahan daripada Allah. Samada sedar atau tidak, rahmat kebahagian itulah yang diperlukan oleh setiap makhluk untuk kesejanteraan dan keharmonian hingga ke akhir hayat.
Apabila berlaku hal-hal membenci Nabi dan Rasul. Menolak hukum, mempermain-mainkan hukum, membenarkan maksiat bermaharajalela serta mendiamkan sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku dalam masyarakat dan negara, ini semua mengundang putusnya rahmat Allah. Dalam waktu yang sama kita mengundang turunnya bala Allah SWT.
Jika berlaku demikian, iaitu perubahan daripada rahmat kepada azab, maka kebahagiaan yang insan nikmati bertukar menjadi derita, senang menjadi susah dan dari hidup kepada mati.
Sebenarnya ada insan yang menderita walaupun ianya kaya raya. Insan ada yang berdukacita walaupun hidupnya senang lenang. Ada insan merana dalam dunia yang serba canggih.
Dalam keadaan dunia yang serba canggih dan moden, sehingga ilmu manusia boleh meneroka alam di dasar lautan yang dalam, ilmu yang menjulang tinggi ke angkasa, namun musibah demi musibah tetap terus berlaku.
Kita amat sedih dan dukacita dengan deretan peristiwa yang menyayat hati, berlakunya krisis kemanusiaan seperti kemelaratan dan kesusahan sehingga tidak mempunyai makanan dan pakaian berlaku di beberapa buah negara di Asia dan Afrika.
Berlakunya peperangan saudara hingga mengorbankan banyak jiwa, peperangan pembersihan etnik di Bosnia, peperangan yang menyebabkan umat Islam menjadi mangsa kekejaman Yahudi, kekejaman kuasa kuffar di Afghanistan, Palestin, Iraq, Chechnya dan negara-negara umat Islam lain.
Bala dan musibah terus datang dan berlaku dan yang paling akhir sekali adalah tsunami.Ada rakan memberitahu saya bahawa singkatan huruf tsunami seperti berikut, t(tuhan), (s)sudah, u(uji), n(namun), a(ada), (m)manusia dan (i)ingkar. Saya terfikir kemungkinan ianya betul.
Tsunami bukan sahaja melibatkan sesebuah negara atau sesuatu bangsa sahaja. Setidak-tidaknya ia membabitkan dua benua iaitu Asia dan Afrika terbabit. Ia melibatkan banyak negara, bangsa dan agama. Ertinya bencana tsunami ini ditimpakan untuk semua insan merasa.
Bagi manusia yang tidak terbabit dengan bencana tersebut, mereka hendaklah menghulurkan apa jua bentuk bantuan yang termampu.
Berlakunya bencana ini tentulah mempunyai sebab, yang jelasnya tentulah insan meminggirkan Allah SWT, insan melupakan ancaman-ancaman Allah dan bagi orang-orang yang melakukan kejahatan, mereka tidak takut kemurkaan Allah bahkan tidak mengendahkan peringatan-peringatan Allah.
Allah menyebutkan bahawa (mafhumnya), "Hendaklah kamu takut dan berjaga-jaga jangan sampai bala Allah turun atas kemurkaan-Nya."
Hendaklah kita sedar apabila bila bala itu turun, ia tidak akan mengenai orang yang melakukan maksiat sahaja, bahkan orang yang baikpun akan turut ditimpakan.
Mari kita fokus kepada catatan deretan bencana alam yang telah berlaku, contohnya pada:
24 Disember 2003, gempa bumi pada ukuran 4.1 skala Richter berlaku berhampiran dengan New Zealand,
26 Disember, ikan paus mati di Tasmania kerana dipercayai gerak gempa yang kuat di lautan, 26 Disember, berlaku gempa bumi 9.1 skala Richter,
26 Disember berlaku gempa bumi di China,
26 Disember juga berlaku gempa bumi di Turki,
26 Disember berlaku gempa bumi di wilayah Bam, Iran dan tsunami juga berlaku pada 26 Disember.
Mengapa ianya berlaku pada tarikh-tarikh, samada sebelum atau selepas 25 Disember? Apakah ini ada isyarat sesuatu tanda yang patut direnungi? Apakah al-Quran ada memberi sedikit bayangan bahawa pada tarikh itu akan berlaku bencana sebesar yang telah terjadi?
Dalam Surah al-Maryam, ayat 88 - 93, Allah berfirman yang mafhumnya, "Dan mereka itu berkata, Allah mempunyai anak. Sesungguhnya mereka melakukan angkara yang sebesar-besar angkara, semua langit hampir runtuh pecah berkecai kerana kata-kata itu, bumi hampir terbelah, bukit bukau hampir runtuh berkecai kerana ada yang mendakwa bahawa Allah yang bersifat ar-Rahman itu mempunyai anak. Dan tidak sekali-kali sayugia bagi Allah yang mempunyai sifat ar-Rahman untuk mengambil anak kerana tiap-tiap sesuatu dalam hidup ini, di langit dan di bumi, kesemua sekali akan datang kepada Allah SWT (termasuk Isa al-Masih) sebagai hamba kepada Allah SWT."
Persoalannya sekarang ini, bolehkan insan yang sekerdil ini menghindari daripada bencana Allah SWT? Dari sudut sains dan teknologi, memanglah memasang alat yang boleh mengesan bencana adalah merupakan jawapan kepada persoalan tersebut. Oleh kerana itu Kerajaan Malaysia dengan segera memperuntukkan sebanyak RM20 juta untuk melaksanakan projek mengesan tsunami. Kemungkinan kewujudan alat untuk mengesan tsunami di lautan, memang jawapan kepada persoalan tadi.
Namun bagaimana kalau bencana yang datang itu bukan tsunami, ia berlaku di daratan pula seperti ribut kencang, puting beliung, ribut petir, tanah jerlus, kebakaran besar-besaran dan penyakit-penyakit bawaan kronik, apa yang hendak kita lakukan?
Marilah kita merujuk kepada firman Allah yang mafhumnya, "Apakah penduduk-penduduk sebuah negeri merasa begitu aman, tidak risau dengan datangnya tindakan Allah dengan bala-Nya, waktu malam hari sedang mereka tidur nyenyak. Apakah penduduk sebuah negeri itu merasa aman dengan tindakan Allah bahawa turun bala-Nya pada waktu siang hari sedang mereka bermain dan bersuka ria? Apakah mereka merasa aman dari tindakan Allah SWT? Sesungguhnya tidak akan yang akan berasa aman dengan tindakan Allah melainkan kaum-kaum yang rugi."
Dalam Surah al-A'raf ayat 100, Allah berfirman, mafhumnya, "Apakah tidak mereka mendapat petunjuk, bagi orang yang mendiami bumi ini dari orang sebelum mereka, bahawa kalau Kami kehendaki, Kami kenakan ke atas mereka bala, kerana dosa-dosa yang mereka lakukan terhadap Kami."
Dalam Surah al-Hajj ayat 45, Allah berfirman, mafhumnya, "Maka sudah berapa banyak negeri Kami telah binasakannya kerana penduduknya melakukan kezaliman. Maka runtuh binasalah kota-kotanya....".
Nota - Rencana ini adalah sedutan daripada Khutbah Aidiladha yang disampaikan oleh Dato' Dr Haron Din di Surau an-Nur, Bandar Baru Bangi pada 21 Januari 2004
AIDULADHA dikenali umum sebagai Hari Raya Korban. Ianya merujuk kepada Kurban Agung yang dilaksanakan oleh Nabi Ibrahim a.s terhadap anaknya Nabi Ismail a.s kerana menjunjung titah perintah Allah sehingga sanggup walaupun menyembelih anaknya sendiri.Ia adalah lambang keagungan Ilahi dan ketaatan mutlak hamba-Nya, lahirlah konsep korban kerana Allah yang terlaksana sejak zaman Nabi Ibrahim a.s hingga hari ini akan tetap dilaksanakan sehingga hari Kiamat.
Pada hari ini kita sedang berhadapan dengan situasi yang menggerunkan iaitu korban tsunami yang sudah menjangkau lebih 200 ribu nyawa yang melayang, khususnya di Banda Aceh yang memerlukan kira-kira RM 20 ribu juta untuk dibangunkan semula.Peristiwa ini mesti ada hikmahnya.
Jika kita menyusuri melalui lebuh raya ke arah utara, nescaya kita akan bertemu dengan cogan kata "Sembahyanglah anda sebelum anda di sembahyangkan."
Di hadapan sebuah pejabat swasta saya pernah melihat ada papan tanda yang menyebutkan "Bekerjalah anda sebelum anda dikerjakan."
Apabila berlakunya tragedi tsunami, saya teringat sendiri untuk bermadah dengan ungkapan "Berkorbanlah kerana Allah, sebelum Allah mengorbankan anda."
Dalam konteks AidulAdha, Allah berfirman dalam Surah al-Kautsar yang mafhumnya, "Sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (wahai Muhammad) sebuah sungai di syurga. Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu dan berkorbanlah. Sesungguhnya orang yang membenci kamu, dialah yang terputus (daripada rahmat Allah SWT).
Inilah surah yang membawa mesej yang panjang walaupun diungkap dengan ayat yang pendek.
Ayat pertama adalah merupakan jaminan Allah kepada Rasul-Nya, bahawa baginda akan dimasukkan ke dalam syurga dan akan mendapat suatu anugerah khusus, yang tidak dikurnia yang tidak diberikan kepada mana-mana Nabi dan Rasul, iaitu 'al-Kaustar.'
'Al-Kausar' adalah istilah khusus yang memberi makna yang khusus. Dalam Tafsir al-Maraghi menyebutkan bahawa 'al-Kausar' adalah 'nikmat banyak yang melimpah ruah kepada hamba-Nya'.
Al-Qurtubi menyatakan bahawa 'al-Kausar' ialah anugerah yang melimpah ruah yang terlalu banyak. Anugerah yang Allah berikan itu dikaitkan dengan dua perkara iaitu, pertama, dirikan solat kepada Tuhanmu dan keduanya, sembelih korbanlah kamu. Dua tuntutan tersebut adalah tuntutan yang berterusan, bukan sekali sekala.
Sebagai contohnya, solat, Rasulullah s.a.w di samping tidak pernah meninggalkan solat, baginda wafat sesudah menunaikan solat subuh. Saidina Abu Bakar as-Siddiq wafat sesudah solat subuh. Saidina Umar al-Khattab ditikam ketika mengimamkan solat subuh (wafat kemudiannya), Saidina Uthman ibn Affan dibunuh sesudah solat subuh dan Saidina Ali ibn Abi Talib diserang dan bunuh ketika dalam perjalanan untuk solat subuh.
Dalam mesej korban, ibadah korban dilakukan bermula pada hari nahar sehingga tiga hari tasyrik. Konsep korban ini yang juga maknanya jihad, dituntut untuk dilakukan berterusan. Umat Islam dituntut untuk berkorban kerana Allah, kerana Islam sehingga dapat menjunjung Islam itu lebih tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya.
Mesej yang terakhir iaitu yang dikatakan, "Sesungguhnya orang yang membenci kamu (Muhammad) ialah yang terputus rahmat Allah."
Membenci Nabi membawa makna mereka yang mencemuh sunnah Nabi, yang tidak suka kepada peraturan yang dibawa oleh Nabi, mereka ragu-ragu dengan cara hidup Islam yang dibawa oleh Nabi dan orang tidak mahu melaksanakan ketetapan yang dibawa oleh Nabi, adalah kesemuanya itu termasuk dalam makna tersebut.
Allah akan putuskan rahmat kepada mereka semua. Allah berfirman dalam Surah al-A'raf yang mafhumnya, ".......Seksa-Ku dan bala-Ku akan Aku timpakan ke atas sesiapa yang Aku kehendaki dan Rahmat-Ku meliputi segala sesuatu. Maka Aku tetapkan (orang yang mendapati rahmat itu) iaitu orang-orang yang benar-benar bertaqwa, dan yang memberi zakat dan orang-orang yang benar-benar beriman dengan kebesaran Allah azzawajalla."
Jelas, Allah mengaitkan di antara azab dan rahmat digandingkan kedua-duanya sekali. Iaitu jika tidak azab, Allah akan memberikan rahmat dan jika tidak rahmat, Allah akan memberikan azab.
Manusia dan makhluk semuanya hidup bahagia dengan rahmat dan limpahan daripada Allah. Samada sedar atau tidak, rahmat kebahagian itulah yang diperlukan oleh setiap makhluk untuk kesejanteraan dan keharmonian hingga ke akhir hayat.
Apabila berlaku hal-hal membenci Nabi dan Rasul. Menolak hukum, mempermain-mainkan hukum, membenarkan maksiat bermaharajalela serta mendiamkan sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku dalam masyarakat dan negara, ini semua mengundang putusnya rahmat Allah. Dalam waktu yang sama kita mengundang turunnya bala Allah SWT.
Jika berlaku demikian, iaitu perubahan daripada rahmat kepada azab, maka kebahagiaan yang insan nikmati bertukar menjadi derita, senang menjadi susah dan dari hidup kepada mati.
Sebenarnya ada insan yang menderita walaupun ianya kaya raya. Insan ada yang berdukacita walaupun hidupnya senang lenang. Ada insan merana dalam dunia yang serba canggih.
Dalam keadaan dunia yang serba canggih dan moden, sehingga ilmu manusia boleh meneroka alam di dasar lautan yang dalam, ilmu yang menjulang tinggi ke angkasa, namun musibah demi musibah tetap terus berlaku.
Kita amat sedih dan dukacita dengan deretan peristiwa yang menyayat hati, berlakunya krisis kemanusiaan seperti kemelaratan dan kesusahan sehingga tidak mempunyai makanan dan pakaian berlaku di beberapa buah negara di Asia dan Afrika.
Berlakunya peperangan saudara hingga mengorbankan banyak jiwa, peperangan pembersihan etnik di Bosnia, peperangan yang menyebabkan umat Islam menjadi mangsa kekejaman Yahudi, kekejaman kuasa kuffar di Afghanistan, Palestin, Iraq, Chechnya dan negara-negara umat Islam lain.
Bala dan musibah terus datang dan berlaku dan yang paling akhir sekali adalah tsunami.Ada rakan memberitahu saya bahawa singkatan huruf tsunami seperti berikut, t(tuhan), (s)sudah, u(uji), n(namun), a(ada), (m)manusia dan (i)ingkar. Saya terfikir kemungkinan ianya betul.
Tsunami bukan sahaja melibatkan sesebuah negara atau sesuatu bangsa sahaja. Setidak-tidaknya ia membabitkan dua benua iaitu Asia dan Afrika terbabit. Ia melibatkan banyak negara, bangsa dan agama. Ertinya bencana tsunami ini ditimpakan untuk semua insan merasa.
Bagi manusia yang tidak terbabit dengan bencana tersebut, mereka hendaklah menghulurkan apa jua bentuk bantuan yang termampu.
Berlakunya bencana ini tentulah mempunyai sebab, yang jelasnya tentulah insan meminggirkan Allah SWT, insan melupakan ancaman-ancaman Allah dan bagi orang-orang yang melakukan kejahatan, mereka tidak takut kemurkaan Allah bahkan tidak mengendahkan peringatan-peringatan Allah.
Allah menyebutkan bahawa (mafhumnya), "Hendaklah kamu takut dan berjaga-jaga jangan sampai bala Allah turun atas kemurkaan-Nya."
Hendaklah kita sedar apabila bila bala itu turun, ia tidak akan mengenai orang yang melakukan maksiat sahaja, bahkan orang yang baikpun akan turut ditimpakan.
Mari kita fokus kepada catatan deretan bencana alam yang telah berlaku, contohnya pada:
24 Disember 2003, gempa bumi pada ukuran 4.1 skala Richter berlaku berhampiran dengan New Zealand,
26 Disember, ikan paus mati di Tasmania kerana dipercayai gerak gempa yang kuat di lautan, 26 Disember, berlaku gempa bumi 9.1 skala Richter,
26 Disember berlaku gempa bumi di China,
26 Disember juga berlaku gempa bumi di Turki,
26 Disember berlaku gempa bumi di wilayah Bam, Iran dan tsunami juga berlaku pada 26 Disember.
Mengapa ianya berlaku pada tarikh-tarikh, samada sebelum atau selepas 25 Disember? Apakah ini ada isyarat sesuatu tanda yang patut direnungi? Apakah al-Quran ada memberi sedikit bayangan bahawa pada tarikh itu akan berlaku bencana sebesar yang telah terjadi?
Dalam Surah al-Maryam, ayat 88 - 93, Allah berfirman yang mafhumnya, "Dan mereka itu berkata, Allah mempunyai anak. Sesungguhnya mereka melakukan angkara yang sebesar-besar angkara, semua langit hampir runtuh pecah berkecai kerana kata-kata itu, bumi hampir terbelah, bukit bukau hampir runtuh berkecai kerana ada yang mendakwa bahawa Allah yang bersifat ar-Rahman itu mempunyai anak. Dan tidak sekali-kali sayugia bagi Allah yang mempunyai sifat ar-Rahman untuk mengambil anak kerana tiap-tiap sesuatu dalam hidup ini, di langit dan di bumi, kesemua sekali akan datang kepada Allah SWT (termasuk Isa al-Masih) sebagai hamba kepada Allah SWT."
Persoalannya sekarang ini, bolehkan insan yang sekerdil ini menghindari daripada bencana Allah SWT? Dari sudut sains dan teknologi, memanglah memasang alat yang boleh mengesan bencana adalah merupakan jawapan kepada persoalan tersebut. Oleh kerana itu Kerajaan Malaysia dengan segera memperuntukkan sebanyak RM20 juta untuk melaksanakan projek mengesan tsunami. Kemungkinan kewujudan alat untuk mengesan tsunami di lautan, memang jawapan kepada persoalan tadi.
Namun bagaimana kalau bencana yang datang itu bukan tsunami, ia berlaku di daratan pula seperti ribut kencang, puting beliung, ribut petir, tanah jerlus, kebakaran besar-besaran dan penyakit-penyakit bawaan kronik, apa yang hendak kita lakukan?
Marilah kita merujuk kepada firman Allah yang mafhumnya, "Apakah penduduk-penduduk sebuah negeri merasa begitu aman, tidak risau dengan datangnya tindakan Allah dengan bala-Nya, waktu malam hari sedang mereka tidur nyenyak. Apakah penduduk sebuah negeri itu merasa aman dengan tindakan Allah bahawa turun bala-Nya pada waktu siang hari sedang mereka bermain dan bersuka ria? Apakah mereka merasa aman dari tindakan Allah SWT? Sesungguhnya tidak akan yang akan berasa aman dengan tindakan Allah melainkan kaum-kaum yang rugi."
Dalam Surah al-A'raf ayat 100, Allah berfirman, mafhumnya, "Apakah tidak mereka mendapat petunjuk, bagi orang yang mendiami bumi ini dari orang sebelum mereka, bahawa kalau Kami kehendaki, Kami kenakan ke atas mereka bala, kerana dosa-dosa yang mereka lakukan terhadap Kami."
Dalam Surah al-Hajj ayat 45, Allah berfirman, mafhumnya, "Maka sudah berapa banyak negeri Kami telah binasakannya kerana penduduknya melakukan kezaliman. Maka runtuh binasalah kota-kotanya....".
Nota - Rencana ini adalah sedutan daripada Khutbah Aidiladha yang disampaikan oleh Dato' Dr Haron Din di Surau an-Nur, Bandar Baru Bangi pada 21 Januari 2004
Saturday, December 25, 2004
10 Pesan Rasulullah SAW
Ada sepuluh pesan Rasulullah s.a.w yang mengajarkan kita praktis mengusir iblis dan bala tentaranya jika menyerang kita dengan rayuan-rayuan yang menyebabkan kita terjerumus kedalam jurang kehinaan tanpa kita sadari dengan memanfaatkan titik kelemahan kita . Mari kita memperhatikan pesan-pesan kenabian tersebut yang tertuang dalam bentuk dialog antara manusia dan setan ;
1. Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Anakmu mati". Katakan kepadanya: "Sesengguhnya mahluk hidup diciptakan untuk mati, dan penggalan dariku (putraku) akan masuk surga. Dan hal itu membuatku gembira".
2.Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Hartamu musnah".Katakan kepadanya: "Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajiban zakat".
3. Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun".Maka, katakan kepadanya :"Siksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan ( Mukhsinin)".
4. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Betapa banyak kebaikanmu", dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri (Ujub). Maka ia katakan kepadanya :"Kejelekan-kejelekanku jauh lebih banyak dari pada kebaikanku".
5. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Alangkah banyaknya shalatmu". Maka katakan :"Kelalaianku lebih banyak dibanding shalatku".
6. Dan jika ia datang dan berkata :"Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang". Maka katakan kepadanya :"Apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari yang saya sedekahkan".
7. Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak orang yang menzalimimu". Maka katakan kepadanya :"Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak".
8. Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak amalmu". Maka katakan :"Betapa seringnya aku bermaksiat".
9. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Minumlah minum-minuman keras!" Maka katakan :"Saya tidak akan mengerjakan maksiat".
10. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Mengapa kamu tidak mencintai dunia ?" Maka katakan :"Aku tidak mencintainya dan telah banyak orang lain yang tertipu olehnya".
1. Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Anakmu mati". Katakan kepadanya: "Sesengguhnya mahluk hidup diciptakan untuk mati, dan penggalan dariku (putraku) akan masuk surga. Dan hal itu membuatku gembira".
2.Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Hartamu musnah".Katakan kepadanya: "Segala puji bagi Allah Zat Yang Maha Memberi dan Mengambil, dan menggugurkan atasku kewajiban zakat".
3. Jika ia datang kepadamu dan berkata : "Orang-orang menzalimimu sedangkan kamu tidak menzalimi seorang pun".Maka, katakan kepadanya :"Siksaan akan menimpa orang-orang yang berbuat zalim dan tidak menimpa orang-orang yang berbuat kebajikan ( Mukhsinin)".
4. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Betapa banyak kebaikanmu", dengan tujuan menjerumuskan untuk bangga diri (Ujub). Maka ia katakan kepadanya :"Kejelekan-kejelekanku jauh lebih banyak dari pada kebaikanku".
5. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Alangkah banyaknya shalatmu". Maka katakan :"Kelalaianku lebih banyak dibanding shalatku".
6. Dan jika ia datang dan berkata :"Betapa banyak kamu bersedekah kepada orang-orang". Maka katakan kepadanya :"Apa yang saya terima dari Allah jauh lebih banyak dari yang saya sedekahkan".
7. Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak orang yang menzalimimu". Maka katakan kepadanya :"Orang-orang yang kuzalimi lebih banyak".
8. Dan jika ia berkata kepadamu :"Betapa banyak amalmu". Maka katakan :"Betapa seringnya aku bermaksiat".
9. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Minumlah minum-minuman keras!" Maka katakan :"Saya tidak akan mengerjakan maksiat".
10. Dan jika ia datang kepadamu dan berkata :"Mengapa kamu tidak mencintai dunia ?" Maka katakan :"Aku tidak mencintainya dan telah banyak orang lain yang tertipu olehnya".
Thursday, December 23, 2004
ADAB-ADAB TERHADAP DIRI SENDIRI
Bersama ini dikirimkan bahan tazkirah sebagai santapan rohani agar ia menjadi iktibar dan peringatan kepada kita.
1. Menjaga kebersihan secara menyeluruh dengan cara mandi dan menyucikan diri.
2. Memotong kuku tangan dan kaki sekali setiap minggu. Janganlah memanjangkannya walaupun sebahagian darinya kerana dikuatiri tersimpan najis dan perbuatan demikian menyerupai haiwan yang buruk.
3. Memotong rambut setiap kali ia panjang, menjaga kebersihannya dan menyisirnya selalu, yakni jangan pula sampai berlebih-lebihan (tidak membiarkannya dan tidak pula menunpukan perhatian kepadanya)
4. Mengutamakan bahagian kanan, yakni mendahulukan kanan dalam semua perkara yang mulia, seperti ketika mandi, berwuduk, menghormat, berjabat tangan. memakai pakaian atau kasut, memotong kuku, mengambil dan menerima pemberian, makan dan minum. Mengutamakan bahagian kiri yakni perkara yang tidak mulia, seperti membuang ingus, meludah, menanggalkan pakaian dan kasut beristinjak, dan menyentuh aurat. Daripada Aisyah katanya, Rasulullah s.a.w menggunakan tangan kanan untuk bersuci dan makan, sedangkan tangan kiri untuk bersuci dan yang kotor-kotor.
5. Jangan menghadap kiblat ketika meludah, membuang ingus dan kahak, tapi hendaklah ke arah kiri dan pada saputangan yang khusus supaya tidak mengganggu orang lain.
6. Mengalihkan wajah ketika bersin dari muka manusia, dan dari makanan dan minuman agar percikan ingus tidak mengenai orang lain, dan meletakkan saputangan atau tangan ke mulut, memperlahankan suaranya sedapat mungkin. Daripada Abi Hurairah katanya, Apabila Rasulullah s.a.w bersin, beliau meletakkan tangannya di mulutnya dan dengannya suaranya
menjadi tidak kuat
7. Memuji Allah sesudah bersin.
8. Orang yang bersin dan memuji Allah hendaklah dijawab dengan (yarhamukallah) dan orang yang bersin pula menjawabnya dengan doa yang berikut (yahdikumullahu wa yushlihu balakum)
9. Meletakkan tangan di mulut ketika menguap untuk menutup pandangan yang tidak layak ketika mulut terbuka, juga untuk menghalang sesuatu masuk ke dalam mulut. Juga disuruh mengurangkan suaranya, dan jika dapat, jangan sampai mengeluarkan suara. Selepas menguap hendaklah beristighfar kepada Allah kerana menguap adalah bukti kemalasan. Oleh itu Allah tidak menyukainya dan menyatakan bahawa ia disebabkan syaitan.
Dari Abu Hurairah bahawa nabi bersabda, "Sesungguhnya Allah suka akan bersin dan benci akan menguap. Jika salah seorang kamu bersin dan memuji Allah hendaklah orang Islam yang mendengarnya mengucapkan ''Yarhamukallah'' .Adapun menguap adalah dari syaitan, jadi jika salah seorang dari kamu menguap maka hendaklah ia mengembalikannya sedapat mungkin
kerana apabila kamu menguap, syaitan ketawa melihatnya."
10. Berusaha tidak bersendawa, menghindari makanan yang menyebabkan sendawa atau makanan yang membanyakkannya. Dan jika tidak dapat dihindari, bersendawalah dengan suara yang ringan, kemudian bacalah istighfar sesudah sendawa. Daripada Abu Juhaifah katanya,"Aku memakan kepingan roti dan daging kemudian aku mendatangi nabi lalu aku sendawa. Beliau bersabda, pendekkan sendawamu kerana sesungguhnya orang yang paling lapar pada Hari
kiamat kelak ialah orang yang paling kenyang di dunia."
11. Mengingat Allah dan bersyukur kepadaNya ketika berkaca (melihat wajah di cermin) kemudian berdoa dengan doa yang warid dari nabi : ''Segala puji bagi Allah, sebagaimana engkau elokkan kejadian aku maka elokkanlah akhlakku."
12. Menggunakan telefon bila perlu sahaja, bukan untuk bermain-main, bergurau atau untuk mengejutkan orang lain, dan bertelefonlah pada waktu-waktu yang sesuai, awali percakapan dengan salam, mengenalkan diri, kemudian menyebut maksud.
13. Membiasakan diri dengan amal yang salih, seperti beribadah, bersedekah, sembahyang unat, menghampirkan diri kepada Allah, berzikir dan membaca Al-Quran. Jangan meninggalkan demikian kerana malas, enggan atau kesibukan dunia. Daripada Aisyah katanya, amalan yang disukai Rasulullah ialah amalan yang terus menerus dilakukan seseorang.
14. Meninggalkan berlebihan dalam segala suatu, tidak melakukan suatu yang tidak berguna, selalu memperbaiki diri dan berusaha memperbaikinya. Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda ''Sebahagian tanda kebagusan Islam seseorang adalah meninggalkan sesuatu yang tidak dimaksudnya.
15. Memberi nasihat kepada orang yang mengenali kebaikan, yakni dengan nasihat yang baik bagi orang itu samaada pada agamanya atau dunianya.
16. Menerima nasihat orang lain, mahu mengakui kebenaran dan kembali semula kepadanya, juga mengakui kesalahan diri sendiri jika memang benar sudah salah, dan jangan berterusan padanya, kerana kebenaran itu ialah barang orang mukmin yang hilang, yang terus dicarinya dan akan berterima kasih kepada orang yang menyerahkannya kepadanya serta memuji
setiap orang yang sudi memberi nasihat.
17. Membiasakan hidup sederhana, mensyukuri yang sedikit, dan meninggalkan hidup bermewah-mewah dan bersenang-senang di dunia kerana sifat itu menjauhkan diri dari takbur dan ujub serta selamat dari sifat sombong, memuji-muji diri dan angkuh. Dari Aisyah katanya,"Tikar Rasulullah s.a.w diperbuat dari kulit yang disamak setelah dipenuhi dengan sabut."
18. Ikhlas kerana Allah dalam semua pekerjaan, menjadikan matlamat utama dari kehidupan sebagai syiar orang mukmin yang diletakkannya di hadapan dan terus menerus mengulang-ulang sebutan ''Oh Tuhanku, Engkaulah tujuanku, dan Redamulah yang ku cari''.
Sekian, wassallam.
Source: forwarded emails.
1. Menjaga kebersihan secara menyeluruh dengan cara mandi dan menyucikan diri.
2. Memotong kuku tangan dan kaki sekali setiap minggu. Janganlah memanjangkannya walaupun sebahagian darinya kerana dikuatiri tersimpan najis dan perbuatan demikian menyerupai haiwan yang buruk.
3. Memotong rambut setiap kali ia panjang, menjaga kebersihannya dan menyisirnya selalu, yakni jangan pula sampai berlebih-lebihan (tidak membiarkannya dan tidak pula menunpukan perhatian kepadanya)
4. Mengutamakan bahagian kanan, yakni mendahulukan kanan dalam semua perkara yang mulia, seperti ketika mandi, berwuduk, menghormat, berjabat tangan. memakai pakaian atau kasut, memotong kuku, mengambil dan menerima pemberian, makan dan minum. Mengutamakan bahagian kiri yakni perkara yang tidak mulia, seperti membuang ingus, meludah, menanggalkan pakaian dan kasut beristinjak, dan menyentuh aurat. Daripada Aisyah katanya, Rasulullah s.a.w menggunakan tangan kanan untuk bersuci dan makan, sedangkan tangan kiri untuk bersuci dan yang kotor-kotor.
5. Jangan menghadap kiblat ketika meludah, membuang ingus dan kahak, tapi hendaklah ke arah kiri dan pada saputangan yang khusus supaya tidak mengganggu orang lain.
6. Mengalihkan wajah ketika bersin dari muka manusia, dan dari makanan dan minuman agar percikan ingus tidak mengenai orang lain, dan meletakkan saputangan atau tangan ke mulut, memperlahankan suaranya sedapat mungkin. Daripada Abi Hurairah katanya, Apabila Rasulullah s.a.w bersin, beliau meletakkan tangannya di mulutnya dan dengannya suaranya
menjadi tidak kuat
7. Memuji Allah sesudah bersin.
8. Orang yang bersin dan memuji Allah hendaklah dijawab dengan (yarhamukallah) dan orang yang bersin pula menjawabnya dengan doa yang berikut (yahdikumullahu wa yushlihu balakum)
9. Meletakkan tangan di mulut ketika menguap untuk menutup pandangan yang tidak layak ketika mulut terbuka, juga untuk menghalang sesuatu masuk ke dalam mulut. Juga disuruh mengurangkan suaranya, dan jika dapat, jangan sampai mengeluarkan suara. Selepas menguap hendaklah beristighfar kepada Allah kerana menguap adalah bukti kemalasan. Oleh itu Allah tidak menyukainya dan menyatakan bahawa ia disebabkan syaitan.
Dari Abu Hurairah bahawa nabi bersabda, "Sesungguhnya Allah suka akan bersin dan benci akan menguap. Jika salah seorang kamu bersin dan memuji Allah hendaklah orang Islam yang mendengarnya mengucapkan ''Yarhamukallah'' .Adapun menguap adalah dari syaitan, jadi jika salah seorang dari kamu menguap maka hendaklah ia mengembalikannya sedapat mungkin
kerana apabila kamu menguap, syaitan ketawa melihatnya."
10. Berusaha tidak bersendawa, menghindari makanan yang menyebabkan sendawa atau makanan yang membanyakkannya. Dan jika tidak dapat dihindari, bersendawalah dengan suara yang ringan, kemudian bacalah istighfar sesudah sendawa. Daripada Abu Juhaifah katanya,"Aku memakan kepingan roti dan daging kemudian aku mendatangi nabi lalu aku sendawa. Beliau bersabda, pendekkan sendawamu kerana sesungguhnya orang yang paling lapar pada Hari
kiamat kelak ialah orang yang paling kenyang di dunia."
11. Mengingat Allah dan bersyukur kepadaNya ketika berkaca (melihat wajah di cermin) kemudian berdoa dengan doa yang warid dari nabi : ''Segala puji bagi Allah, sebagaimana engkau elokkan kejadian aku maka elokkanlah akhlakku."
12. Menggunakan telefon bila perlu sahaja, bukan untuk bermain-main, bergurau atau untuk mengejutkan orang lain, dan bertelefonlah pada waktu-waktu yang sesuai, awali percakapan dengan salam, mengenalkan diri, kemudian menyebut maksud.
13. Membiasakan diri dengan amal yang salih, seperti beribadah, bersedekah, sembahyang unat, menghampirkan diri kepada Allah, berzikir dan membaca Al-Quran. Jangan meninggalkan demikian kerana malas, enggan atau kesibukan dunia. Daripada Aisyah katanya, amalan yang disukai Rasulullah ialah amalan yang terus menerus dilakukan seseorang.
14. Meninggalkan berlebihan dalam segala suatu, tidak melakukan suatu yang tidak berguna, selalu memperbaiki diri dan berusaha memperbaikinya. Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda ''Sebahagian tanda kebagusan Islam seseorang adalah meninggalkan sesuatu yang tidak dimaksudnya.
15. Memberi nasihat kepada orang yang mengenali kebaikan, yakni dengan nasihat yang baik bagi orang itu samaada pada agamanya atau dunianya.
16. Menerima nasihat orang lain, mahu mengakui kebenaran dan kembali semula kepadanya, juga mengakui kesalahan diri sendiri jika memang benar sudah salah, dan jangan berterusan padanya, kerana kebenaran itu ialah barang orang mukmin yang hilang, yang terus dicarinya dan akan berterima kasih kepada orang yang menyerahkannya kepadanya serta memuji
setiap orang yang sudi memberi nasihat.
17. Membiasakan hidup sederhana, mensyukuri yang sedikit, dan meninggalkan hidup bermewah-mewah dan bersenang-senang di dunia kerana sifat itu menjauhkan diri dari takbur dan ujub serta selamat dari sifat sombong, memuji-muji diri dan angkuh. Dari Aisyah katanya,"Tikar Rasulullah s.a.w diperbuat dari kulit yang disamak setelah dipenuhi dengan sabut."
18. Ikhlas kerana Allah dalam semua pekerjaan, menjadikan matlamat utama dari kehidupan sebagai syiar orang mukmin yang diletakkannya di hadapan dan terus menerus mengulang-ulang sebutan ''Oh Tuhanku, Engkaulah tujuanku, dan Redamulah yang ku cari''.
Sekian, wassallam.
Source: forwarded emails.
Saturday, November 27, 2004
Tangisan Rasulullah Menggoncangkan Arasy
Jika harta yang hilang dari diri seseorang, maka tiada apa pun yang hilang.
Jika kesihatan yang hilang dari diri seseorang, maka ada sesuatu yang hilang.
Tetapi jika akhlak yang hilang dari diri seseorang, maka segala-galanya telah hilang dari diri seseorang.
"Dikisahkan, bahawasanya di waktu Rasulullah s.a.w. sedang asyik bertawaf di Ka'bah, beliau mendengar seseorang di hadapannya bertawaf, sambil berzikir: "Ya Karim! Ya Karim!"
Rasulullah s.a.w. menirunya membaca "Ya Karim! Ya Karim!" Orang itu lalu berhenti di salah satu sudut Ka'bah, dan berzikir lagi: "Ya Karim! Ya Karim!" Rasulullah s.a.w. yang berada di belakangnya mengikut zikirnya "Ya Karim! Ya Karim!" Merasa seperti diolok-olokkan, orang itu menoleh ke belakang dan terlihat olehnya seorang laki-laki yang gagah, lagi tampan yang belum pernah dikenalinya. Orang itu lalu berkata:
"Wahai orang tampan! Apakah engkau memang sengaja memperolok-olokkanku, kerana aku ini adalah orang Arab badwi? Kalaulah bukan kerana ketampananmu dan kegagahanmu, pasti engkau akan aku laporkan kepada kekasihku, Muhammad Rasulullah."
Mendengar kata-kata orang badwi itu, Rasulullah s.a.w. tersenyum, lalu bertanya:
"Tidakkah engkau mengenali Nabimu, wahai orang Arab?"
"Belum," jawab orang itu. "Jadi bagaimana kau beriman kepadanya?"
"Saya percaya dengan mantap atas kenabiannya, sekalipun saya belum pernah melihatnya, dan membenarkan perutusannya, sekalipun saya belum pernah bertemu dengannya," kata orang Arab badwi itu pula.
Rasulullah s.a.w. pun berkata kepadanya: "Wahai orang Arab! Ketahuilah aku inilah Nabimu di dunia dan penolongmu nanti di akhirat!" Melihat Nabi di hadapannya, dia tercengang, seperti tidak percaya kepada dirinya.
"Tuan ini Nabi Muhammad?!" "Ya" jawab Nabi s.a.w. Dia segera tunduk untuk mencium kedua kaki Rasulullah s.a.w. Melihat hal itu, Rasulullah s.a.w. menarik tubuh orang Arab itu, seraya berkata kepadanya:
"Wahal orang Arab! janganlah berbuat serupa itu. Perbuatan serupa itu biasanya dilakukan oleh hamba sahaya kepada tuannya, Ketahuilah, Allah mengutusku bukan untuk menjadi seorang yang takabbur yang meminta dihormati, atau diagungkan, tetapi demi membawa berita gembira bagi orang yang beriman, dan membawa berita menakutkan bagi yang mengingkarinya."
Ketika itulah, Malaikat Jibril a.s. turun membawa berita dari langit dia berkata: "Ya Muhammad! Tuhan As-Salam mengucapkan salam kepadamu dan bersabda: "Katakanlah kepada orang Arab itu, agar dia tidak terpesona dengan belas kasih Allah. Ketahuilah bahawa Allah akan menghisabnya di hari Mahsyar nanti, akan menimbang semua amalannya, baik yang kecil mahupun yang besar!" Setelah menyampaikan berita itu, Jibril kemudian pergi. Maka orang Arab itu pula berkata:
"Demi keagungan serta kemuliaan Tuhan, jika Tuhan akan membuat perhitungan atas amalan hamba, maka hamba pun akan membuat perhitungan dengannya!" kata orang Arab badwi itu. "Apakah yang akan engkau perhitungkan dengan Tuhan?". Rasulullah bertanya kepadanya. 'Jika Tuhan akan memperhitungkan dosa-dosa hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa kebesaran maghfirahnya,' jawab orang itu. 'Jika Dia memperhitungkan kemaksiatan hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa keluasan pengampunan-Nya. Jika Dia memperhitungkan kekikiran hamba, maka hamba akan memperhitungkan pula betapa kedermawanannya!'
Mendengar ucapan orang Arab badwi itu, maka Rasulullah s.a.w. pun menangis mengingatkan betapa benarnya kata-kata orang Arab badwi itu, air mata beliau meleleh membasahi Janggutnya. Lantaran itu Malaikat Jibril turun lagi seraya berkata:
"Ya Muhammad! Tuhan As-Salam menyampaikan salam kepadamu, dan bersabda:
Berhentilah engkau dari menangis! Sesungguhnya kerana tangismu, penjaga Arasy lupa dari bacaan tasbih dan tahmidnya, sehingga la bergoncang. Katakan kepada temanmu itu, bahawa Allah tidak akan menghisab dirinya, juga tidak akan memperhitungkan kemaksiatannya. Allah sudah mengampuni semua kesalahannya dan la akan menjadi temanmu di syurga nanti!" Betapa sukanya orang Arab badwi itu, apabila mendengar berita tersebut. la lalu menangis kerana tidak berdaya menahan keharuan dirinya. "
Jika kesihatan yang hilang dari diri seseorang, maka ada sesuatu yang hilang.
Tetapi jika akhlak yang hilang dari diri seseorang, maka segala-galanya telah hilang dari diri seseorang.
"Dikisahkan, bahawasanya di waktu Rasulullah s.a.w. sedang asyik bertawaf di Ka'bah, beliau mendengar seseorang di hadapannya bertawaf, sambil berzikir: "Ya Karim! Ya Karim!"
Rasulullah s.a.w. menirunya membaca "Ya Karim! Ya Karim!" Orang itu lalu berhenti di salah satu sudut Ka'bah, dan berzikir lagi: "Ya Karim! Ya Karim!" Rasulullah s.a.w. yang berada di belakangnya mengikut zikirnya "Ya Karim! Ya Karim!" Merasa seperti diolok-olokkan, orang itu menoleh ke belakang dan terlihat olehnya seorang laki-laki yang gagah, lagi tampan yang belum pernah dikenalinya. Orang itu lalu berkata:
"Wahai orang tampan! Apakah engkau memang sengaja memperolok-olokkanku, kerana aku ini adalah orang Arab badwi? Kalaulah bukan kerana ketampananmu dan kegagahanmu, pasti engkau akan aku laporkan kepada kekasihku, Muhammad Rasulullah."
Mendengar kata-kata orang badwi itu, Rasulullah s.a.w. tersenyum, lalu bertanya:
"Tidakkah engkau mengenali Nabimu, wahai orang Arab?"
"Belum," jawab orang itu. "Jadi bagaimana kau beriman kepadanya?"
"Saya percaya dengan mantap atas kenabiannya, sekalipun saya belum pernah melihatnya, dan membenarkan perutusannya, sekalipun saya belum pernah bertemu dengannya," kata orang Arab badwi itu pula.
Rasulullah s.a.w. pun berkata kepadanya: "Wahai orang Arab! Ketahuilah aku inilah Nabimu di dunia dan penolongmu nanti di akhirat!" Melihat Nabi di hadapannya, dia tercengang, seperti tidak percaya kepada dirinya.
"Tuan ini Nabi Muhammad?!" "Ya" jawab Nabi s.a.w. Dia segera tunduk untuk mencium kedua kaki Rasulullah s.a.w. Melihat hal itu, Rasulullah s.a.w. menarik tubuh orang Arab itu, seraya berkata kepadanya:
"Wahal orang Arab! janganlah berbuat serupa itu. Perbuatan serupa itu biasanya dilakukan oleh hamba sahaya kepada tuannya, Ketahuilah, Allah mengutusku bukan untuk menjadi seorang yang takabbur yang meminta dihormati, atau diagungkan, tetapi demi membawa berita gembira bagi orang yang beriman, dan membawa berita menakutkan bagi yang mengingkarinya."
Ketika itulah, Malaikat Jibril a.s. turun membawa berita dari langit dia berkata: "Ya Muhammad! Tuhan As-Salam mengucapkan salam kepadamu dan bersabda: "Katakanlah kepada orang Arab itu, agar dia tidak terpesona dengan belas kasih Allah. Ketahuilah bahawa Allah akan menghisabnya di hari Mahsyar nanti, akan menimbang semua amalannya, baik yang kecil mahupun yang besar!" Setelah menyampaikan berita itu, Jibril kemudian pergi. Maka orang Arab itu pula berkata:
"Demi keagungan serta kemuliaan Tuhan, jika Tuhan akan membuat perhitungan atas amalan hamba, maka hamba pun akan membuat perhitungan dengannya!" kata orang Arab badwi itu. "Apakah yang akan engkau perhitungkan dengan Tuhan?". Rasulullah bertanya kepadanya. 'Jika Tuhan akan memperhitungkan dosa-dosa hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa kebesaran maghfirahnya,' jawab orang itu. 'Jika Dia memperhitungkan kemaksiatan hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa keluasan pengampunan-Nya. Jika Dia memperhitungkan kekikiran hamba, maka hamba akan memperhitungkan pula betapa kedermawanannya!'
Mendengar ucapan orang Arab badwi itu, maka Rasulullah s.a.w. pun menangis mengingatkan betapa benarnya kata-kata orang Arab badwi itu, air mata beliau meleleh membasahi Janggutnya. Lantaran itu Malaikat Jibril turun lagi seraya berkata:
"Ya Muhammad! Tuhan As-Salam menyampaikan salam kepadamu, dan bersabda:
Berhentilah engkau dari menangis! Sesungguhnya kerana tangismu, penjaga Arasy lupa dari bacaan tasbih dan tahmidnya, sehingga la bergoncang. Katakan kepada temanmu itu, bahawa Allah tidak akan menghisab dirinya, juga tidak akan memperhitungkan kemaksiatannya. Allah sudah mengampuni semua kesalahannya dan la akan menjadi temanmu di syurga nanti!" Betapa sukanya orang Arab badwi itu, apabila mendengar berita tersebut. la lalu menangis kerana tidak berdaya menahan keharuan dirinya. "
Thursday, November 04, 2004
Malam Lailatul Qadar
PESAN JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD (SELAWAT DAN SALAM KEATAS BAGINDA)ADALAH MALAM QADAR BERLAKU PADA SATU MALAM DARIPADA 10 MALAM TERAKHIR (HARI GANJIL) BULAN RAMADHAN.
PETUA OLEH IMAM GHAZALI DAN LAIN-LAIN ULAMA’ UNTUK CARI MENCARI MALAM LAILATUL QADAR
JIKA AWAL RAMADHAN JATUH PADA HARI:
I) AHAD ATAU RABU – MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN
II) ISNIN - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 21 RAMADHAN;
III) SELASA ATAU JUMAAT - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 27 RAMADHAN;
IV) KHAMIS- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 25 RAMADHAN;
V) SABTU- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 23 RAMADHAN
Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.
Berdasar petua di atas, insyaallah malam qadar jatuh pada malam ke 27 ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 9 hb November 2004.
Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!!
Tanda malam Qadar ialah :
1) malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;
2) siangnya cahaya matahari warnanya pucat;
3) pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.
MARILAH KITA BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN BERIBADAT KEPADA ALLAH SWT DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN, MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT KURNIAAN ALLAH YANG KELEBIHANNYA PAHALANYA MELEBIHI - 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA.
PETUA OLEH IMAM GHAZALI DAN LAIN-LAIN ULAMA’ UNTUK CARI MENCARI MALAM LAILATUL QADAR
JIKA AWAL RAMADHAN JATUH PADA HARI:
I) AHAD ATAU RABU – MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN
II) ISNIN - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 21 RAMADHAN;
III) SELASA ATAU JUMAAT - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 27 RAMADHAN;
IV) KHAMIS- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 25 RAMADHAN;
V) SABTU- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 23 RAMADHAN
Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.
Berdasar petua di atas, insyaallah malam qadar jatuh pada malam ke 27 ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 9 hb November 2004.
Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!!
Tanda malam Qadar ialah :
1) malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;
2) siangnya cahaya matahari warnanya pucat;
3) pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.
MARILAH KITA BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN BERIBADAT KEPADA ALLAH SWT DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN, MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT KURNIAAN ALLAH YANG KELEBIHANNYA PAHALANYA MELEBIHI - 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA.
Sunday, October 24, 2004
Tiga Surah Dan Tiga Kekuatan
Minggu lalu, baru saya nak seberang jalan ke Masjid Sultan untuk sembahyang Jumaat, seorang pak cik dari jauh melemparkan senyum kepada saya. Kerana masih ada banyak waktu, saya tak jadi seberang jalan dan tunggu pak cik berjanggut dan bertongkat yang tidak saya kenali itu.
Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam dan saya menyuruh anak saya mencium tangannya.
Orangnya sudah agak berumur.
Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik.
Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul, dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga.
Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul.
Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah.
Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul.
Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akanterbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pak cik.
Kedua, Surah Al-Ikhlas.
Surah ini, katanya, surah tauhid. Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuknya.
Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.
Ketiga, surah Al-Kafirun, kata pak cik.
Bahagian ini, menarik sikit.
Pak cik cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi.
Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu.
Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana.
Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik.
Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku'.
Betul juga, fikir saya.
Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang.
Orang Islam, katanya, mesti ada tiga kekuatan.
Pertama, kekuatan minda.
Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.
Kedua, kekuatan hati.
Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa.
Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul.
Kalau minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik.
Ketiga, kekuatan fizikal.
Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik.
Kalau pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya.
Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga kekuatan, beliau minta diri.
Source: forwarded emails.
Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam dan saya menyuruh anak saya mencium tangannya.
Orangnya sudah agak berumur.
Tiba-tiba, pak cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris yang agak baik.
Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada tiga surah yang beliau 'pegang' betul-betul, dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga.
Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya betul-betul.
Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah.
Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul.
Mudah-mudahan dengan 'menjaga' bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akanterbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pak cik.
Kedua, Surah Al-Ikhlas.
Surah ini, katanya, surah tauhid. Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuknya.
Tak guna buat baik tapi tak ikhlas.
Ketiga, surah Al-Kafirun, kata pak cik.
Bahagian ini, menarik sikit.
Pak cik cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman globalisasi.
Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya pegang betul-betul surah itu.
Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar sampai ke Amerika atau ke mana-mana.
Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik.
Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku agamaku'.
Betul juga, fikir saya.
Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang saya mesti pegang.
Orang Islam, katanya, mesti ada tiga kekuatan.
Pertama, kekuatan minda.
Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan sebagainya kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.
Kedua, kekuatan hati.
Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa.
Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul.
Kalau minda kuat tapi hati tak kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak cik.
Ketiga, kekuatan fizikal.
Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda, kata pak cik.
Kalau pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya.
Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga kekuatan, beliau minta diri.
Source: forwarded emails.
Saturday, October 23, 2004
Dutch Professor discovers the power of ALLAH on patients
Vander Hoven, a psychologist from Netherlands, announced his new discovery about the effect of reading the Quran and repeating the word ALLAH both on patients and on normal persons.
The Dutch professor confirms his discovery with studies and research applied on many patients over a period of three years.
Some of his patients were non-Muslims, others do not speak Arabic and were trained to pronounce the word "ALLAH" clearly; the result was great, particularly on those who suffer from dejection and tension.
Al Watan, a Saudi daily reported that the psychologist was quoted to say that Muslims who can read Arabic and who read the Quran regularly could protect themselves from psychological diseases.
The psychologist explained how each letter in the word "ALLAH" affects healing of psychological diseases.
He pointed out in his research that pronouncing the first letter in the word "ALLAH" which is the letter (A), released from the respiratory system, controls breathing.
He added that pronouncing the velar consonant (L) in the Arabic way, with the tongue touching slightly the upper part of the jaw producing a short pause and then repeating the same pause constantly, relaxes the aspiration.
Also, pronouncing the last letter which is the letter (H) makes a contact between the lungs and the heart and in turn this contact controls the heartbeat.
What is exciting in the study is that this psychologist is a non-Muslim, but interested in Islamic sciences and searching for the secrets of the Holy Quran.
Allah, The Great and Glorious, says, We will show them Our signs in the universe and in their own selves, until it becomes manifest to (remember me in ur Dua) ALLAHU AKBAR (Allah is great).
During the next 60 seconds, stop whatever you are doing, and take this opportunity. (Literally it is only 1 minute).
All you have to do is the following:
You simply say "A prayer" for the person that sent you this message.
Next, you send this message to everyone you know.
In a while, more people will have prayed for you and you would have obtained a lot of people praying for others.
Next, stop and think and appreciate Allah's power in your life, for doing what you know is pleasing to him.
If you are not ashamed to do this, follow the instructions.
Allah said, "If you are ashamed of me, I will be ashamed of you."
If you are not ashamed, send this message...only if you believe. "Yes, I love Allah.
Allah is my fountain of Life and My Savior.
Allah keeps me going day and night. Without Allah, I am no one.
But with Allah, I can do everything. Allah is my strength."
This is a simple test. If you love Allah and you are not ashamed of all the great things that He has done for you, send this to everyone you know.
May Allah help you to succeed... Ameen.
Source: unknown (forwarded emails)
The Dutch professor confirms his discovery with studies and research applied on many patients over a period of three years.
Some of his patients were non-Muslims, others do not speak Arabic and were trained to pronounce the word "ALLAH" clearly; the result was great, particularly on those who suffer from dejection and tension.
Al Watan, a Saudi daily reported that the psychologist was quoted to say that Muslims who can read Arabic and who read the Quran regularly could protect themselves from psychological diseases.
The psychologist explained how each letter in the word "ALLAH" affects healing of psychological diseases.
He pointed out in his research that pronouncing the first letter in the word "ALLAH" which is the letter (A), released from the respiratory system, controls breathing.
He added that pronouncing the velar consonant (L) in the Arabic way, with the tongue touching slightly the upper part of the jaw producing a short pause and then repeating the same pause constantly, relaxes the aspiration.
Also, pronouncing the last letter which is the letter (H) makes a contact between the lungs and the heart and in turn this contact controls the heartbeat.
What is exciting in the study is that this psychologist is a non-Muslim, but interested in Islamic sciences and searching for the secrets of the Holy Quran.
Allah, The Great and Glorious, says, We will show them Our signs in the universe and in their own selves, until it becomes manifest to (remember me in ur Dua) ALLAHU AKBAR (Allah is great).
During the next 60 seconds, stop whatever you are doing, and take this opportunity. (Literally it is only 1 minute).
All you have to do is the following:
You simply say "A prayer" for the person that sent you this message.
Next, you send this message to everyone you know.
In a while, more people will have prayed for you and you would have obtained a lot of people praying for others.
Next, stop and think and appreciate Allah's power in your life, for doing what you know is pleasing to him.
If you are not ashamed to do this, follow the instructions.
Allah said, "If you are ashamed of me, I will be ashamed of you."
If you are not ashamed, send this message...only if you believe. "Yes, I love Allah.
Allah is my fountain of Life and My Savior.
Allah keeps me going day and night. Without Allah, I am no one.
But with Allah, I can do everything. Allah is my strength."
This is a simple test. If you love Allah and you are not ashamed of all the great things that He has done for you, send this to everyone you know.
May Allah help you to succeed... Ameen.
Source: unknown (forwarded emails)
Subscribe to:
Posts (Atom)